Nyní jste zde: Je dobré vědět » Poskytování informací dle zákona č. 106/1999 Sb. » Postup při poskytování informací podle zákona č. 106/1999 Sb.
Postup při poskytování informací podle zákona
č. 106/1999 Sb.
Formy podání žádosti: ústně nebo písemně
Způsoby podání žádosti: prostřednictvím elektronické adresy podatelny povinného subjektu, poštou, osobně, atp.
Povinné náležitosti žádosti:
- určení povinného subjektu, jemuž je žádost adresována,
- sdělení, že se žadatel domáhá poskytnutí informace ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb. (dále jen „InfZ“),
- fyzická osoba uvede: jméno, příjmení, datum narození, adresu místa trvalého pobytu nebo, není-li přihlášena k trvalému pobytu, adresu bydliště a adresu pro doručování, liší-li se od adresy místa trvalého pobytu nebo bydliště,
- právnická osoba uvede: název, IČO, adresu sídla a adresu pro doručování, liší-li se od adresy sídla.
Žádost se musí vztahovat k působnosti povinného subjektu, musí být srozumitelná a musí z ní být zřejmé, jaká konkrétní informace je požadována.
Důležité upozornění: InfZ se nevztahuje na poskytování údajů z katastru nemovitostí. Poskytování těchto údajů upravuje zákon č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí, a podrobnosti (podmínky, rozsah a způsob) stanoví vyhláška č. 358/2013 Sb., o poskytování údajů z katastru nemovitostí.
Způsoby vyřízení žádosti:
- poskytnutím informace do 15 dnů ode dne přijetí žádosti, případně ode dne jejího doplnění či upřesnění (tato lhůta může být ze zákonných důvodů prodloužena nejvýše o 10 dnů);
- odkazem na zveřejněnou informaci;
- odložením žádosti (pro neuhrazení nákladů, nedoplnění chybějících údajů o žadateli, nebo protože se požadovaná informace nevztahuje k působnosti povinného subjektu);
- rozhodnutím o (částečném) odmítnutí žádosti (např. pro neodstranění vad nesrozumitelné žádosti, pro požadování údajů z katastru, atp.).
Proti rozhodnutí o (částečném) odmítnutí žádosti lze do 15 dnů od jeho doručení podat u povinného subjektu odvolání, resp. v případě ČÚZK rozklad. O podaném opravném prostředku rozhoduje nejblíže nadřízený orgán a v případě ČÚZK předseda ČÚZK na návrh jím ustavené zvláštní komise.
Žadatel může podat
stížnost na postup při vyřizování žádosti o informace zejména:
- pokud nesouhlasí s vyřízením žádosti odkazem na již zveřejněnou informaci;
- pokud mu po uplynutí lhůty pro podání informace nebyla požadovaná informace poskytnuta a ani nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí žádosti (např. z důvodu odložení žádosti);
- pokud mu byla informace poskytnuta jen částečně a o zbytku žádosti nebylo vydáno rozhodnutí o odmítnutí části žádosti;
- pokud nesouhlasí s výší úhrady požadovanou v souvislosti s poskytnutím informace.
Stížnost se podává u povinného subjektu do 30 dnů od marného uplynutí lhůty pro poskytnutí informace nebo od doručení sdělení o odkazu na zveřejněnou informaci,
o požadované výši úhrady, nebo o odložení žádosti. Stížnost musí být ve lhůtě 7 dnů postoupena nadřízenému orgánu, který o ní rozhodne ve lhůtě 15 dnů.
Datum poslední aktualizace: 01.10.2021