FAQ - Dálkový přístup

Seznam FAQ

1. Jak zřídit Dálkový přístup pro fyzickou osobu?
2. Zřízení Dálkového přístupu do KN pro firmu
3. Platba za stažený list vlastnictví v Dálkovém přístupu
4. Vyhledávání listin v Dálkovém přístupu
5. Jaký je rozdíl mezi běžným Dálkovým přístupem a Dálkovým přístupem pro webové služby?
6. Stažení listin v Dálkovém přístupu

FAQ - otázky a odpovědi

1. Prosím o informaci, jak zřídit Dálkový přístup pro fyzickou osobu?

Účet pro Dálkový přístup k údajům katastru nemovitostí si mohou zřídit pouze právnické nebo podnikající fyzické osoby. Fyzické osoby mohou obdobné výstupy získat bez registrace prostřednictvím aplikace Dálkový přístup pro neregistrované uživatele (https://dpn.cuzk.gov.cz/). Jedná se o placenou službu, která umožňuje volný přístup k výstupům z katastru nemovitostí. Pro přístup k vybraným výstupům (sestavy přehledů vlastnictví, sbírka listin a cenové údaje) je nutné prokázání totožnosti Identitou občana. Platba za jednotlivé výstupy je realizována on-line platebním portálem ČÚZK. Data jsou poskytována ve formátu PDF v podobě ověřeného výstupu opatřeného elektronickou pečetí s časovým razítkem. Uživatelé pracují v interaktivní webové aplikaci provozované ČÚZK. Pro přístup k vybraným údajům katastru nemovitostí lze používat aplikaci Nahlížení do KN (https://nahlizenidokn.cuzk.gov.cz/).


 
2. Jak postupovat, pokud bychom chtěli zřídit Dálkový přístup do KN pro naši firmu? Prosím také o informaci o cenách, jestli se platí nějaký poplatek za zřízení a nějaký paušál, případně, jestli je nějaká sleva pro jednotlivé stažené dokumenty?

Pro zřízení účtu do Dálkového přístupu pro právnickou osobu použijte aplikaci dostupnou na adrese: https://zadosti.cuzk.cz/zadostdp, která umožňuje žádost vyplnit, prokázat totožnost (pomocí Identity občana nebo pomocí datové schránky) a předat žádost přímo na ČÚZK. Za zřízení a provozování účtu se nic neplatí, platí se pouze za odebrané výstupy v aplikaci Dálkový přístup. Ceník je definovaný v přílohách 4 a 5 vyhlášky č. 358/2013 Sb. o poskytování údajů z katastru nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů (https://www.e-sbirka.cz/sb/2013/358?zalozka=text). Tato služba umožňuje registrovaným právnickým a podnikajícím fyzickým osobám on-line přístup k údajům katastru nemovitostí v podobě ověřených výstupů opatřených elektronickou pečetí a časovým razítkem ve formátu PDF a HTML. Uživatelé po přihlášení jménem a heslem pracují v interaktivní webové aplikaci provozované ČÚZK.


 
3. Stahuji si list vlastnictví v Dálkovém přístupu, vždy mi to tam vytvoří částku XYZ-, ale nikde nevidím, kam jej mám zaplatit, můžete mi, prosím, dát vědět?

Platba probíhá prostřednictvím faktury nebo prostřednictvím inkasa za určité období. Obecně platí, že se faktura zasílá po dosažení dlužné částky minimálně 2000 Kč. První účtovací období začíná dnem otevření zákaznického účtu, další vždy dnem posledního vyúčtování. Účtovací období může být prodlouženo až do doby, kdy vyúčtovaná částka dosáhne minimálně 2000 Kč, nejdéle však do 12 měsíců od posledního vyúčtování.


 
4. Umožňuje Dálkový přístup do KN vyhledání konkrétní kupní smlouvy k nemovitosti nebo se musí vždy dojít osobně na katastr a tam o ní požádat?

Elektronickou kopii kupní smlouvy lze získat on-line z Dálkového přístupu pro registrované uživatele (po přihlášení, pokud máte zřízen účet): https://cuzk.gov.cz/aplikace-dp nebo z Dálkového přístupu pro neregistrované uživatele (po přihlášení jedním z prostředků Identity občana): https://dpn.cuzk.gov.cz/. V obou případech lze získat listiny v záložce „Sbírka listin“ pomocí zadání čísla řízení, pod kterým byla příslušná listina zapsána v katastru nemovitostí.


 
5. Jaký je rozdíl mezi běžným Dálkovým přístupem a Dálkovým přístupem pro webové služby?

Dálkový přístup je interaktivní aplikace provozovaná ČÚZK, kde prostřednictvím vyplňování vstupních parametrů do připravených formulářů, zadává uživatel požadavky na údaje katastru nemovitostí. Zjednodušeně řečeno se jedná o ruční zadávání údajů. Webové služby dálkového přístupu pracují jiným způsobem. Smyslem je propojení systému uživatele (např. CzechPoint, SW VITA, MISYS, GEUS atd.) a systému poskytovatele (ČÚZK). Uživatel pracuje ve svém vlastním systému, který obsahuje prostředky pro propojení se systémem webových služeb a v případě, že potřebuje údaje katastru nemovitostí, zadá dotaz přímo ve svém systému. Systém potom již provede zadání požadavku i následné zpracování vrácených údajů z katastru nemovitostí.


 
6. Jakým postupem lze stáhnout v Dálkovém přístupu listinu „Prohlášení vlastníka k bytové jednotce/bytovému domu“?

K získání těchto údajů je třeba znát číslo listu vlastnictví budovy a katastrální území, do kterého příslušná budova spadá. Poté lze zjistit číslo řízení, pod kterým je v katastru nemovitostí uložena listina s názvem „Prohlášení vlastníka budovy“ (na listu vlastnictví v oddílu D u listiny pojmenované obvykle "prohlášení vlastníka budovy"). Jakmile budete mít výše uvedené údaje, lze po přihlášení do Dálkového přístupu ve Sbírce listin vyhledat pomocí čísla řízení požadovanou listinu a tu si zakoupit.