Zákaznické účty a uživatelská oprávnění

Aplikace pro zřízení a správu zákaznického účtu DP, WSDP nebo WSGPotevře se nové okno

Přístup k aplikacím Dálkový přístup (DP), Webové služby dálkového přístupu (WSDP) a Webové služby pro vyhotovitele a ověřovatele geometrických plánů (WSGP) je možný pouze prostřednictvím zákaznických účtů a uživatelských oprávnění pro jednotlivé aplikace. Tyto účty zřizuje Český úřad zeměměřický a katastrální.

K podání žádosti o zákaznický účet, ale i pro nastavení změn v zákazanickém útu doporučujeme využít interaktivní aplikaci.otevře se nové oknoAplikace vyždaduje prokázaní totožnosti (pomocí Identity občana či prostřednictvím datové schránky).

Po prokázání totožnosti u již existujících účtů je pomocí aplikace umožněno nastavení nových kontaktních údajů (telefonu a e-mailu) a současně si lze nechat do datové schránky zaslat zapomenuté uživatelské jméno.
Pomocí těchto identifikátorů je následně možné změnit zapomenuté heslo.
 

Podání žádosti

V aplikaci je nutné prokázat totožnost žadatele (Identitou občana nebo přes datovou schránku), žádost vytvořit a následně předat přímo na podatelnu ČÚZK. Žadatel následně bude notifikován e-mailovou zprávou o přijetí žádosti a o  přiděleném čísle jednacím. Účet je standardně zakládán do 2 pracovních dnů od přijetí žádosti a o založení účtu je uživatel notifikován e-mailem a prostřednictvím datové správy nebo poštou je uživateli zasláno uživatelské jméno. Tím bude také uzavřen smluvní vztah o poskytování služeb na daném účtu. Přidělené uživatelské jméno je po celou dobu životnosti účtu neměnné.
 

Aktivace účtu (první přihlášení)

Uživatel metodou obnovy hesla pomocí SMS („Přístup pro registrované uživatele“ - "Vytvořit/obnovit zapomenuté heslo“) provede vytvoření prvního hesla pro vstup do systému (prostřednictvím přiděleného uživatelského jména, nastaveného telefonního čísla a e-mailu). Vytvořené heslo musí splňovat podmínky viz Bezpečnost a hesla. Po úspěšné aktivaci účtu může uživatel telefonní číslo ve správě účtu odstranit a pro obnovu zapomenutého hesla využívat druhou možnost, kterou je bezpečnostní kód.
 

Typy účtů

V současné době jsou nabízeny tři typy účtů, jimž odpovídají i tři varianty aplikace DP a WSDP a jeden typ účtu pro WSGP:

Běžné (placené) účty používají úplnou verzi aplikace DP resp.WSDP, disponující všemi funkcemi bez omezení. Každý odebraný výstup (sestava) je zaúčtován podle platného ceníku. Vyčerpané částky jsou v dohodnutých intervalech zákazníkům fakturovány obvyklým způsobem. Tento typ účtu je možné založit pouze právnickým či fyzickým podnikajícím osobám. Fyzické osoby mohou stejné výstupy získat bez registrace prostřednictvím aplikace Dálkový přístup pro neregistrované (DPN).

Účty pro bezúplatný dálkový přístup používají modifikovanou verzi aplikace DP resp. WSDP, určenou pro výkon působnosti orgánů veřejné správy. Vyčerpané částky jsou registrovány, avšak nefakturují se. Tyto účty mohou být zřízeny pouze samosprávným orgánům obcí, měst, krajů, organizačním složkám státu, notářům, soudním exekutorům, insolvenčním správcům a Státnímu fondu podpory investic. Podrobněji – viz Informace o bezúplatném přístupu do KN pro orgány veřejné správy.

Účty pro účely vydávání ověřených výstupů z KN používají redukovanou verzi aplikace DP resp. WSDP, umožňující pouze výstupy, které mají charakter veřejné elektronické listiny a jsou určeny pro ověření. Výstupy jsou účtovány podle zvláštního předpisu. Tyto účty mohou být založeny pouze subjektům, které mají dle zákona oprávnění ověřovat výstupy z informačních systémů státní správy (obecní úřady, notáři, Česká pošta a Hospodářská komora). Podrobněji – viz Informace o vydávání ověřených výstupů z KN.

Účty pro vyhotovitele a ověřovatele geometrických plánů (GP) používají programové rozhraní pro přístup k datům KN umožňující vyhotovitelům geometrických plánů požádat o podklady pro vyhotovení GP prostřednictvím sítě internet a ověřovatelům GP dává možnost poslat ověřený GP přímo na příslušné katastrální pracoviště k potvrzení. Podrobněji – viz Webová služba pro vyhotovitele a ověřovatele geometrických plánů.
 

Platba za poskytnuté výstupy

U placených služeb (DP a WSDP) bude po uplynutí účtovacího období vystavena a zaslána faktura v hodnotě odpovídající rozsahu výstupů odebraných uživatelem v daném období. Tuto fakturu je třeba uhradit na příjmový účet ČUZK u ČNB číslo 19-6828001/0710. Pokud nebude faktura ve stanovené lhůtě uhrazena, poskytovatel dočasně zákaznický účet zablokuje. Aktuální stav svého zákaznického účtu DP, včetně přehledu zaúčtovaných výstupů, si může uživatel sám v DP kdykoliv bezplatně zjistit pomocí funkce Výpis stavu zákaznického účtu.
 

Zrušení nebo zablokování zákaznického účtu

Uživatel může kdykoliv písemně požádat o zablokování nebo zrušení svého zákaznického účtu. Současně může dojít k automatickému blokování účtu z důvodů kybernetické bezpečnosti, a to pokud nebude účet využíván (nedojde k přihlášení) déle než 18 měsíců. Při zablokování účtu bude potom každý pokus o přihlášení se k danému účtu odmítnut s informací o zablokování účtu. Zablokovaný účet je možno na požádání opět odblokovat, a to zasláním formuláře o prokázání totožnosti uživatele účtu. Pokud si zákaznik přeje zrušit zákaznický účet, bude provedeno závěrečné vyúčtování a podle stavu účtu případně vystavena závěrečná faktura. Zrušený účet nelze obnovit – je nutné zažádat o zřízení nového účtu výše popsaným způsobem.

Pokud uživatel nechce nebo nemůže využívat přístup k výstupům z katastru nemovitostí prostřednictvím svého zákaznického účtu, může využít aplikaci Dálkový přístup pro neregistrované uživatele DPN. Aplikace DPN poskytuje stejné výstupy jako aplikace Dálkový přístup do katastru nemovitostí, a to za stejných podmínek. Prokázání totožnosti je realizováno prostřednictvím Identity občana a platbu je možné provést on-line platební bránou.

 

Formuláře žádostí o zřízení a správu účtů

Formuláře pro ruční vyplnění žádosti o založení a správu účtu v přípdě, že nebude využita interaktivní aplikace.
 

Datum poslední aktualizace: 10.03.2025