Ochrana dat katastru nemovitostí

Požadovaná informace:

  1. V jaké fázi se nachází příprava novely zákona č. 256/2013 Sb., katastrálního zákona (dále jen „KZ“)? Jaký je její obsah, kdo se konkrétně podílí na legislativních pracích a jaký je jejich časový harmonogram?
  2. Navazuje připravovaná novela na záměr Českého úřadu zeměměřického a katastrálního (dále jen „ČÚZK“) z roku 2021, tzn. omezení přístupu k údajům z katastru nemovitostí? Proběhlo od té doby nějaké vyhodnocení tohoto záměru?
  3. Sleduje a vyhodnocuje ČÚZK účinnost a přínos dosud přijatých opatření v oblasti ochrany dat? Dochází k odborným konzultacím s Úřadem pro ochranu osobních údajů (dále jen „ÚOOÚ“) nebo experty na kybernetickou bezpečnost?
  4. Spolupracuje ČÚZK při přípravě novely s dalšími odbornými institucemi, organizacemi či jednotlivci?
  5. Existuje v rámci ČÚZK interní nebo veřejně dostupná definice klíčových pojmů, jako je například „neoprávněné robotické vytěžování údajů“?
  6. Má ČÚZK vypracovanou metodiku pro posuzování nezákonného vytěžování veřejně dostupných údajů z katastru nemovitostí?
  7. Existuje metodika upravující podmínky legálního automatizovaného (robotického) vytěžování dat z katastru nemovitostí?
  8. Disponuje ČÚZK přehledem o skutečném rozsahu nezákonného zpracovávání údajů z katastru nemovitostí?
  9. Dochází k posilování technické infrastruktury ČÚZK? Zvažuje ČÚZK úpravy systému tak, aby bylo možné jednodušeji a přehledněji vyhledávat konkrétní nemovitosti, například bez nutnosti zadávat více parametrů?
  10. Jak ČÚZK zajišťuje rovnováhu mezi ochranou osobních údajů a právem veřejnosti na přístup k informacím z katastru nemovitostí?
  11. Jaké konkrétní případy zneužití údajů z katastru nemovitostí vedly k úvahám o omezení přístupu? Můžete uvést příklady?
  12. Jakým způsobem se při přípravě novely zohledňuje judikatura českých a evropských soudů týkající se veřejných rejstříků a ochrany osobních údajů?
  13. Jakým způsobem ČÚZK vyhodnocuje dopady případného omezení přístupu na trh s nemovitostmi, právní jistotu vlastníků a podnikatelské prostředí?
  14. Jaké alternativní nástroje ochrany údajů (např. zpomalení dotazů, CAPTCHA, filtrování podle účelu použití) byly zvažovány jako méně omezující než plošné restrikce?

Poskytnutá informace:

ad 1)
Novela katastrálního zákona je ve fázi vypořádání připomínek z vnitroresortního připomínkového řízení. Hlavními tématy novely jsou
  • upřesnění postupů při zápisech, zejm. při zápisu vkladem, na základě dosavadních zkušeností z praxe,
  • změny v oblasti obnovy operátu umožňující vyšší míru digitalizace těchto postupů, posílení pravomocí komise pro zjišťování průběhu hranic a zavedení fikce odsouhlasené hranice; dále se v návaznosti na dokončení prvotní digitalizace katastrálních map mění pojetí přepracování katastrálního operátu,
  • změny týkající se povinností vlastníků a jiných oprávněných a na to navazujících správních sankcí tak, aby tyto povinnosti byly lépe vymahatelné,
  • nalezení vyváženějšího řešení problematiky veřejnosti katastru a poskytování údajů z katastru zejména s ohledem na ochranu osobních údajů a soukromí.
Na legislativních pracích se podílejí zaměstnanci zařazení v oddělení legislativy, odboru řízení územních orgánů a samostatném oddělení kontroly a dohledu.
Návrh novely by měl být předložen do meziresortního připomínkového řízení v letošním roce, předpokládaná účinnost je od 1. 1. 2027.
 
ad 2)
Ano, připravovaná novela navazuje na předchozí záměry ČÚZK v této oblasti. Tyto záměry jsou průběžně vyhodnocovány na základě zkušeností a poznatků z praxe a měnících se technických možností a společenských podmínek.
 
ad 3)
Ano, ČÚZK průběžně vyhodnocuje opatření přijatá na ochranu dat, při tom využívá konzultací s experty na kybernetickou bezpečnost. V oblasti týkající se ochrany osobních údajů spolupracuje s Úřadem pro ochranu osobních údajů.
 
ad 4)
Ano, ČÚZK při přípravě novely spolupracuje s dalšími odborníky a institucemi.
 
ad 5)
Pojem „vytěžování údajů“ je upraven právními předpisy. Otevřená data poskytovaná v otevřeném a strojově čitelném formátu zpřístupněná v národním katalogu otevřených dat, mezi něž patří např. data RÚIAN nebo katastrální mapy, lze vytěžovat. Ostatní data poskytovaná resortem ČÚZK, např. data katastru, nepatří mezi otevřená data, jejich vytěžování tudíž povoleno není.
 
ad 6)
Ano, takovou metodiku má ČÚZK vypracovánu.
 
ad 7)
Taková metodika neexistuje, dle vyhlášky o poskytování údajů z katastru nemovitostí lze vytěžovat pouze údaje zveřejněné jako open data.
 
ad 8)
Přehledem o skutečném rozsahu nezákonného zpracovávání údajů z katastru ČÚZK nedisponuje.
 
ad 9)
ČÚZK technickou infrastrukturu pro provoz jím spravovaných informačních systémů průběžně modernizuje a posiluje. Úpravu vyhledávání v naznačeném smyslu ČÚZK nezvažuje, považuje ji za vyhovující a v souladu s platnou právní úpravou. Pokud uživatel potřebuje speciální výstupy, má možnost si data zakoupit ve formě, která je pro vytváření speciálních výstupů určena.
 
ad 10)
Rovnováha mezi ochranou osobních údajů a právem veřejnosti na přístup k informacím z katastru nemovitostí je zajišťována platnou právní úpravou. Právní úprava však vždy odráží výsledek hledání této rovnováhy odpovídající době jejího přijetí. Proto tato právní úprava nemůže zůstat neměnná, ale musí se přizpůsobovat měnícím se společenským podmínkám a technickým možnostem. Jelikož tyto možnosti se v posledních letech značně posunuly, je nezbytné přistoupit ke změně právní úpravy v dané oblasti tak, aby byla nalezena nová rovnováha odpovídající změněným podmínkám.
 
ad 11)
Jako příklad zneužití údajů z katastru lze uvést volné nabídky prodeje dat katastru soukromými „subjekty“, značný nárůst flipování nemovitostí nebo jejich podílů, hromadné sledování exekucí, dědictví a zástavních práv s následným oslovováním dotčených osob, hromadné rozesílání nevyžádaných nabídek na odkup nemovitostí.
 
ad 12)
ČÚZK judikaturu českých a evropských soudů týkající se veřejných rejstříků a ochrany osobních údajů průběžně sleduje, vyhodnocuje a reflektuje v připravované novele katastrálního zákona.
 
ad 13)
Katastr nemovitostí je veřejný seznam, každý má právo získávat z katastru nemovitostí údaje. Za splnění zákonných podmínek k žádnému omezení přístupu k údajům katastru nedochází.
 
ad 14)
ČÚZK v této souvislosti zvažoval či nasadil řadu dostupných nástrojů na ochranu dat. Žádné plošné restrikce nejsou uplatňovány.
 
Datum zveřejnění informace: 05.06.2025

Aktuality

26.06.2025
Oznámení o vyhlášení výběrového řízení na obsazení služebního místa Interní auditor/ka.

10.06.2025
Aktuální číslo Geodetického a kartografického obzoru (6/2025) je k dispozici ke stažení.

06.06.2025
Oznámení o vyhlášení výběrového řízení na obsazení služebního místa ředitele/ředitelky Katastrálního pracoviště Kyjov.

27.05.2025
Česká kartografická společnost udělila zvláštní ocenění Mapa roku 2024 Českému úřadu zeměměřickému a katastrálnímu za vysokou úroveň integrace a prezentace dat Digitální technické mapy krajů.

13.05.2025
Českému úřadu zeměměřickému a katastrálnímu a krajům České republiky byla udělena cena Český zavináč za projekt Digitální technické mapy.

10.04.2025
Oznámení o vyhlášení výběrového řízení na obsazení služebního místa Obecná právní agenda.