Nyní jste zde: RÚIAN » Editační agendový systém ISÚI » FAQ - Často kladené otázky » FAQ - Obecné metodické dotazy
Registr územní identifikace, adres a nemovitostí (RÚIAN)
FAQ - Obecné metodické dotazy
Seznam FAQ
1. Jaké stavební objekty se zapisují do RÚIAN?
2. Jaké údaje a na základě jakého zákona zapisuje obecní úřad?
3. Jaké údaje a na základě jakého zákona zapisuje stavební úřad?
4. Jaké stavební úřady do RÚIAN zapisují?
5. V jakých rolích se mohou do ISÚI přihlásit jeho externí uživatelé?
6. Jakých údajů se týká veřejnoprávní smlouva?
7. Požádá-li obec A obec B o uzavření veřejnoprávní smlouvy na editaci údajů v RÚIAN, může obec B odmítnout? Pokud ano, jaký další postup doporučujete obci A?
8. Jak zjistím, která data je třeba čistit/opravit a jakým způsobem?
11. Jak postupovat v případě, kdy stavba (resp. areál) leží ve správním obvodu více stavebních úřadů?
12. Podpora ČÚZK
Seznam zkratek a pojmů:
Pojem/zkratka
|
Vysvětlení
|
ČÚZK
|
Český úřad zeměměřický a katastrální
|
DCU
|
definiční čára ulice
|
ISKN
|
Informační systém katastru nemovitostí
|
ISÚI
|
Informační systém územní identifikace
|
KN
|
Katastr nemovitostí
|
PSČ
|
poštovní směrovací číslo
|
RÚIAN
|
Základní registr územní identifikace, adres a nemovitostí
|
ÚIR-ADR
|
Územně identifikační registr adres
|
VDP
|
Veřejný dálkový přístup
|
FAQ - otázky a odpovědi
1. Jaké stavební objekty se zapisují do RÚIAN?
Stavebním objektem se rozumí dokončená budova zapisovaná do katastru nemovitostí nebo jiná dokončená stavba, která se do katastru nemovitostí nezapisuje, ale bylo jí přiděleno číslo popisné nebo evidenční (§ 29 odst. 1 písm. c) zákona o základních registrech).
Podle zákona č. 256/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální zákon) se budovou rozumí nadzemní stavba spojená se zemí pevným základem, která je prostorově soustředěna a navenek převážně uzavřena obvodovými stěnami a střešní konstrukcí (§ 2 písm. l).
Zákon o obcích se v případě definice budovy odkazuje na § 3 odst. 1 písm. a) bod 1 zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku, podle kterého se budovami rozumí stavby prostorově soustředěné a navenek převážně uzavřené obvodovými stěnami a střešními konstrukcemi, s jedním nebo více ohraničenými užitkovými prostory.
2. Jaké údaje a na základě jakého zákona zapisuje obecní úřad?
Podle § 42 až 44 zákona o základních registrech obec zapisuje údaje o:
- ulici (§ 43 odst. 4 ZZR);
- stavebním objektu, který nevyžaduje stavební povolení ani ohlášení stavebnímu úřadu (blíže v dokumentu
Zápisy stavebních objektů obcemi 
);
- adresním místu, jestliže nevzniká, nemění se nebo nezaniká spolu se stavebním objektem vyžadujícím stavební povolení nebo ohlášení stavebnímu úřadu (identifikační údaje pro zápis adresního místa jsou definovány v § 14 vyhlášky č. 359/2011 Sb., o základním registru územní identifikace, adres a nemovitostí.). Jedná se například o doplnění orientačního čísla nebo doplnění vazby adresního místa na nově pojmenovanou ulici.
Kromě zápisu těchto údajů má obec, podle § 43 zákona o základních registrech, povinnost sdělit správci registru (ČÚZK) údaje o:
- definiční čáře ulice;
- městském obvodu nebo městské části, je-li obec územně členěným statutárním městem;
- městské části a správním obvodu (v případě hl. m. Prahy).
Tyto údaje obec zasílá do datové schránky ČÚZK (ID: uuaaatg). Využijte zveřejněný dokument „
Technické požadavky na formu sdělení obce správci registru 
“, vč. vzorů sdělení.
Způsob, jakým obce poskytují ČÚZK lokalizační údaje územních prvků a územně evidenčních jednotek je obsahem vyhlášky č. 359/2011 Sb., o základním registru územní identifikace, adres a nemovitostí.
Starosta do RÚIAN dále zapisuje údaje o vymezení volebních okrsků, včetně jejich změn (§ 26 odst. 2 zákona č. 491/2001 Sb.). Volební okrsky jsou v RÚIAN vedeny jako účelové územní prvky. K zápisu o vymezení volebních okrsků do RÚIAN došlo dne 31. prosince 2013 (viz Sdělení Českého úřadu zeměměřického a katastrálního č. 369 ze dne 25. listopadu 2013).
Detailní informace k problematice vymezování volebních okrsků jsou uvedeny v bloku Volební okrsky na
https://ruian.cuzk.cz.
3. Jaké údaje a na základě jakého zákona zapisuje stavební úřad?
Podle § 42 zákona o základních registrech zapisuje stavební úřad údaje o stavebním objektu, který vyžaduje stavební povolení nebo ohlášení stavebnímu úřadu.
Zapisovanými údaji o stavebním objektu jsou:
- identifikační údaje (část obce a č.p./č.ev. nebo údaj o tom, že se č.p./č.ev. nepřiděluje);
- údaje o jeho vazbách na ostatní územní prvky (katastrální území, parcela, v případě statutárních měst také vazba na MOMC), v případě číslovaných stavebních objektů vazba na územně evidenční jednotku část obce;
- definiční bod stavebního objektu;
- typ stavebního objektu (č.p./č.ev. nebo bez č.p./č.ev.);
- způsob využití;
- technickoekonomické atributy.
Údaje o hranici stavebního objektu a typu a způsobu ochrany nemovitosti nezapisuje stavební úřad, ale jsou přebírány z Informačního systému katastru nemovitostí (ISKN).
Stavební úřad, podle § 44 odst. 2 zákona o základních registrech, dále zapisuje údaje o adresním místě (vzniká-li, mění se nebo zaniká současně se stavebním objektem). Identifikační údaje pro zápis adresního místa jsou definovány v § 14 vyhlášky č. 359/2011 Sb., o základním registru územní identifikace, adres a nemovitostí.
4. Jaké stavební úřady do RÚIAN zapisují?
V § 42 odst. 1 zákona č. 111/2009 Sb. o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů, je stanoveno, že „Identifikační údaje stavebního objektu a údaje o jeho vazbách na ostatní územní prvky a na územně evidenční jednotku část obce zapisuje editor těchto údajů, kterým je příslušný stavební úřad“.
Do RÚIAN tedy mohou zapisovat editoři, kteří vykonávají působnost ve věcech stavebního řádu a tyto stavební úřady definuje zákon č. 283/2021 Sb. stavební zákon, ve znění pozdějších předpisů (§ 30 - § 35). Bližší informace o působnosti stavebních úřadů poskytuje Ministerstvo pro místní rozvoj na svých webových stránkách -
https://portal.uur.cz/urady-up-a-stavebni-urady/urady-up-a-stavebni-urady.asp.
5. V jakých rolích se mohou do ISÚI přihlásit jeho externí uživatelé?
Role definují rozsah editačních práv uživatele aplikace ISÚI a dělí uživatele do těchto skupin:
• Zapisovatel – uživatel, který zadává návrhy změn a řeší reklamace (zkratka EDI).
• Schvalovatel – uživatel, který schvaluje zapisovatelem zadané návrhy změn (SCH).
• Distributor – uživatel, který má právo odebrat (u agendy Obec nebo Stavební úřad) zapisovateli nebo schvalovateli návrh změny nebo reklamaci (DEX). Pokud si některý uživatel převezme návrh změny k vyřízení, ostatní uživatelé do něj nemohou zasáhnout. V případě, že tento uživatel odejde na dovolenou nebo změní zaměstnání, je třeba, aby situaci napravil distributor. Z tohoto pohledu je zavedení uživatelské role Distributor nutností.
• Starosta – uživatel s právem editovat a schvalovat návrhy změn volebních okrsků (STA).
6. Jakých údajů se týká veřejnoprávní smlouva?
Editační povinnosti obcí a stavebních úřadů jsou dány zákonem o základních registrech. Pokud některá (zpravidla menší) obec není personálně schopna v RÚIAN/ISÚI zajistit editaci, může tyto povinnosti veřejnoprávní smlouvou převést na jinou obec ve stejném správním obvodu obce s rozšířenou působností (viz § 63 odst. 1 zákona o obcích). Obecně platí, že každé rozložení editačních povinností, které neodpovídá zákonu, by mělo být upraveno smlouvou a zaevidováno v Registru práv a povinností.
7. Požádá-li obec A obec B o uzavření veřejnoprávní smlouvy na editaci údajů v RÚIAN, může obec B odmítnout? Pokud ano, jaký další postup doporučujete obci A?
Smlouva je dvoustranný (vícestranný) právní úkon, který musí být učiněn svobodně a vážně, určitě a srozumitelně, jinak je neplatný. Z toho vyplývá, že žádná obec nemůže nutit druhou obec k uzavření veřejnoprávní smlouvy. Jestliže nějaká obec odmítne smlouvu uzavřít, pak musí v této věci dotčená obec oslovit obec jinou. Podle § 63 odst. 1 zákona o obcích je možno uzavřít veřejnoprávní smlouvu, podle níž budou orgány jedné obce vykonávat přenesenou působnost nebo část přenesené působnosti pro orgány jiné obce pouze tehdy, pokud obě obce vykonávají přenesenou působnost ve stejném správním obvodu obce s rozšířenou působností.
K uzavření veřejnoprávní smlouvy je třeba souhlasu krajského úřadu a je nutné ji evidovat v RPP (registr práv a povinností).
8. Jak zjistím, která data je třeba čistit/opravit a jakým způsobem?
V podstatě od spuštění základních registrů zveřejňuje ČÚZK nejzásadnější chyby v
Aplikaci pro kontroly dat RÚIAN. Zde jsou k dispozici i popisy jednotlivých kontrol a návody k řešení. Všechny opravy údajů je potřeba provádět přímo v ISÚI, aktualizace kontrolních sestav se provádí jednou měsíčně.
11. Jak postupovat v případě, kdy stavba (resp. areál) leží ve správním obvodu více stavebních úřadů?
Krajský úřad řízení provede sám nebo stanoví, který stavební úřad řízení provede. Tentýž stavební úřad stavbu po jejím dokončení zapíše do RÚIAN.
Pro nastavení editačních práv pro zápis do ISÚI je třeba, aby stavební úřad, který stavbu kolauduje, zaslal příslušné rozhodnutí krajského úřadu prostřednictvím datové schránky na ČÚZK. Poté bude provedeno nastavení odpovídající územní působnosti pro kolaudující stavební úřad.
12. Podpora ČÚZK
Pokud jste nenalezli odpovědi na své otázky, můžete se obrátit na podporu ČÚZK:
Telefon: 28404 4455
Kontaktní formulář Helpdesk
Helpdesk z aplikace ISÚI (funkční pouze z produkční verze):
/17-Podpora-CUZK/faq_podpora.PNG.aspx?lang=cs-CZ&width=600&height=448)
Při zasílání dotazu vždy uvádějte konkrétní informace o daném případu a detailní informace o problémovém prvku/návrhu změny. Může se tak významně zkrátit doba řešení Vašeho požadavku.
Další související dokumenty jsou vystaveny na internetových stránkách
https://ruian.cuzk.cz.