Nyní jste zde: Český úřad zeměměřický a katastrální » Je dobré vědět » Poskytování informací dle zákona č. 106/1999 Sb. » Zveřejnění obsahu informací poskytnutých na žádost dle zákona č. 106/1999 Sb. » 2024
2024
Požadovaná informace:
- popis výkonu pracovní činnosti pracovníka katastrálního úřadu za přepážkou, při jednání s klienty.
- povinnosti při přebírání dokumentů pracovníka přepážky katastrálního úřadu.
- měl by být pracovník přepážky katastrálního úřadu schopen poradit s vyplněním dokumentů k podání?
- jaká školení pracovník přepážky katastrálního úřadu absolvuje?
Poskytnutá informace:
Ad 1)
Pracovníci přepážek/podatelen katastrálních úřadů, resp. katastrálních pracovišť, postupují při výkonu své pracovní činnosti v souladu s platnými právními předpisy (např. správní řád, katastrální zákon, rezortní vyhlášky) a vnitřními předpisy (např. spisový řád, jednací řád katastrálního úřadu, Etický kodex). Jejich pracovní náplň tvoří především následující činnosti:
• příjem a evidence všech podání (v listinné i elektronické podobě), jedná se zejména o podání určená k zápisu do katastru,
• výběr s tím souvisejících správních poplatků,
• poskytování údajů z katastru podle vyhlášky č. 358/2013 Sb., o poskytování údajů z katastru nemovitostí,
• zřizování služby sledování změn v katastru.
Ad 2)
Ad 3)
Poradenství při vyplňování formulářů (např. návrhů na vklad) či kontrole správnosti a úplnosti podání určených katastrálnímu úřadu nespadá do pracovních povinností pracovníka podatelny/na přepážce. Není to možné z kapacitních důvodů a i proto, že řada podání je složitá a vyžaduje posouzení osobou odborně způsobilou (např. právníkem). Za správnost a úplnost svých podání nesou odpovědnost podatelé.
Nelze však vyloučit, že pokud to kapacita dovolí, na některých méně vytížených katastrálních pracovištích u jednodušších podání ze strany pracovníků podatelny k poradenství dochází, např. ohledně formálních náležitostí těchto podání (kontrola počtu příloh, zda je ověřen podpis, vyžaduje-li to charakter podání, atp.).
Ad 4)
Pracovníci podatelen/přepážek na resortních úřadech absolvují standardní zaměstnanecká školení (např. BOZP) a dále odborná školení potřebná pro řádný výkon jejich pracovní činnosti (např. školení týkající se výkonu spisové služby, práce s infomačním systémem katastru nemovitostí).
Požadovaná informace:
- Kolik bylo ve Vašem úřadu přijato oznámení o protiprávním jednání za jednotlivé roky před účinností zákona č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů (tedy do 1. 8. 2023)? Zároveň prosím o vyznačení počtu oznámení, která byla podána zaměstnanci ve státní službě.
- Kolik z těchto oznámení (do 1. 8. 2023) bylo vyhodnoceno jako odůvodněné oznámení?
- Kolik bylo ve Vašem úřadu přijato oznámení o protiprávním jednání za jednotlivé roky po účinnosti zákona č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů (tedy od 1. 8. 2023)? Zároveň prosím o vyznačení počtu oznámení, která byla podána zaměstnanci ve státní službě.
- Kolik z těchto oznámení (od 1. 8. 2023) bylo vyhodnoceno jako odůvodněné oznámení?
Poskytnutá informace:
Informace byla v souladu s požadavkem žadatelky poskytnuta ve formě tabulky:
Počet přijatých oznámení o protiprávním jednání před účinností zákona č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů, tj. do 1. 8. 2023 |
0 |
Počet oznámení přijatých do 1. 8. 2023, která byla ze strany ČÚZK vyhodnocena jako důvodná |
0 |
Počet přijatých oznámení o protiprávním jednání za jednotlivé roky po účinnosti zákona č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů, tj. od 1. 8. 2023 |
0 |
- v roce 2023 |
0 |
- v roce 2024 |
1 |
- z toho podaných zaměstnancem ve státní službě |
|
Počet oznámení přijatých od 1. 8. 2023, která byla ze strany ČÚZK vyhodnocena jako důvodná |
0 |
Požadovaná informace:
Žádám o poskytnutí informace o tom, kolik nemovitostí s nedostatečně identifikovanými vlastníky bylo převedeno do vlastnictví státu od 1. 1. 2024 v rámci koordinovaně generovaných sestav na úrovni jednotlivých katastrálních pracovišť.
Požadovaná informace:
Je k dispozici přehledný oficiální či neoficiální seznam států, pro něž platí omezení nabývat zemědělskou půdu na území ČR dle výše uvedeného zákona?
Poskytnutá informace:
Seznam států, jejichž právní pořádek neumožňuje občanu ČR, fyzickým osobám s pobytem na území ČR ani právnickým osobám se sídlem v ČR nabývat vlastnictví k zemědělské půdě daného státu, a které tak nemohou podle § 3d zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, s účinností od 1. 7. 2024 v České republice nabývat do vlastnictví zemědělskou půdu, zatím neexistuje. V současné době však tento oficiální seznam/přehled států připravuje Ministerstvo zahraničních věcí ČR. Teprve následně jej bude možné poskytnout v režimu InfZ.
Požadovaná informace:
1) Evidujete interně seznam zadavatelů, které Váš úřad a/nebo podřízené organizace vyloučil jako účastníka zadávacího řízení dle zákona ZZVZ 134/2016 Sb. § 48 odst. 5) d) nebo 134/2016 Sb. § 48 odst. 5) f)?
2) Pokud ano, jakým způsobem resp. v jaké formě a v jakém informačním systému.
3) Sdílíte tyto informace s jinými veřejnými zadavateli (dle ZZVZ)? Pokud ano, jak? Reagujete na jejich případné dotazy? Sdílíte si proaktivně tyto informace?
4) Vyřadili jste v posledních 2 letech zadavatele z důvodu, že byl dle zákona ZZVZ 134/2016 Sb. § 48 odst. 5) d) nebo 134/2016 Sb. § 48 odst.5) f) vyřazen u jiného veřejného zadavatele? Pokud ano, evidujete interně tyto případy?
5) Můžete nám poskytnout přehled zadavatelů, které jste dle zákona ZZVZ 134/2016 Sb. § 48 odst. 5) d) nebo 134/2016 Sb. § 48 odst.5) f) vyřadili ze zadávacího řízení v posledních 2 letech s alespoň těmito údaji: číslo veřejné zakázky – odkaz na zakázku na profilu zadavatele – vyřazený uchazeč – důvod vyřazení.
Poskytnutá informace:
Ad 1) – Ad 3)
ČÚZK nevede žádný interní seznam účastníků zadávacího řízení (žadatel v textu nedopatřením uvádí zadavatelů) vyloučených z důvodů dle § 48 odst. 5 písm. d) a f) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZZVZ“), a tudíž jej ani nesdílí s jinými zadavateli dle ZZVZ.
Správní úřady podřízené ČÚZK (konkrétně katastrální úřady, zeměměřické a katastrální inspektoráty a Zeměměřický úřad) jsou jako organizační složky státu ve smyslu § 4 odst. 1 písm. a) ZZVZ provozními jednotkami s funkční samostatností při zadávání veřejných zakázek. V části týkající se podřízených organizací jsou tak předmětem Vašeho dotazu informace, které se nevztahují k působnosti ČÚZK (viz § 2 odst. 1 InfZ).
Ad 4)
Z popsaných důvodů nebyl v posledních dvou letech povinným subjektem vyloučen ze zadávacího řízení žádný účastník/dodavatel.
Ad 5)
ČR - ČÚZK jako zadavatel nevyloučil v posledních dvou letech žádného účastníka zadávacího řízení z důvodů dle § 48 odst. 5 písm. d) a f) ZZVZ.
Požadovaná informace:
Rád bych tímto požádal o poskytnutí informace týkající se existence nedostatečně identifikovaných vlastníků v katastrálním území Nová Ves u Prahy. Dne 30. 10. 2014 byl Vaším úřadem odeslán dopis České unii sportu v této záležitosti zn. ČÚZK-15177/2014-22. Chtěl bych se ujistit, zda byla zohledněna Tělocvičná jednota Sokol Nová Ves, identifikátor 0043525-010. Pokud subjekt s touto identifikací nebyl zahrnut, prosím o sdělení, kde tento subjekt nalézt, nebo jaké kroky je třeba podniknout k jeho identifikaci.
Poskytnutá informace:
V příloze Vám zasíláme sken přípisu ČÚZK, odboru řízení územních orgánů, zn. ČÚZK-15177/2014-22, ze dne 30. 10. 2014, nazvaného Nedostatečné identifikovaní vlastníci a jiní oprávnění v katastru nemovitostí. Dopis nebyl adresován České unii sportu, jak uvádíte ve své žádosti, ale České obci sokolské, IČ: 00409537. Týká se nedostatečně identifikovaného vlastníka TJ Sokol Nová Ves, IČO: 00435325-010, č. p. 12, 250 63 Nová Ves a tehdejších pozemků parc. č. 137/1, 137/2, 138/13 a 138/15 v k. ú. Čakovičky.
V rámci dobré správy Vám současně zasíláme výpis z listu vlastnictví 175, k. ú. Čakovičky, s údaji ke dni 30. 10. 2014, na jehož obsah je odkazováno ve výše uvedeném přípise ČÚZK téhož data. Současně Vás upozorňujeme na skutečnost, že parcely č. 137/1, 137/2, 138/13 a 138/15 byly přečíslovány. Pokud byste měli zájem zjistit, o jakou část zemského povrchu se jedná, lze se obrátit na Katastrální úřad pro Středočeský kraj, Katastrální pracoviště Mělník, s žádostí o poskytnutí tzv. srovnávacího sestavení parcel.
Požadovaná informace:
- Poskytnutí aktuálního ceníku k zakoupení dat z katastru nemovitostí, včetně jednotlivých položek a služeb, které jsou nabízeny pro dálkový přístup nebo jiný způsob získávání dat.
- Nacenění jednorázového nákupu všech dostupných dat týkajících se nemovitostí v okrese Brno-město, případně popis formátu, ve kterém jsou tato data poskytována.
- Popis procesu nákupu těchto dat, včetně kroků, které je třeba podniknout pro objednání a získání přístupu k těmto datům.
- Informace o možnostech a ceně aktualizací těchto dat v pravidelných intervalech (například měsíčně či ročně).
Poskytnutá informace:
Ad 1.
Poskytování údajů/dat z informačního systému katastru nemovitostí upravuje podrobně vyhláška č. 358/2013 Sb., o poskytování údajů z katastru nemovitostí (dále jen „vyhláška“), a to včetně výše úplat za poskytnutá data.
Kromě bezplatného získávání vybraných základních dat pomocí aplikace Nahlížení do katastru nemovitostí a aplikace Bezúplatné webové služby dálkového přístupu lze katastrální data získávat dvěma způsoby:
dálkovým přístupem do katastru nemovitostí (dále jen „DP“) dle § 11 vyhlášky a
nákupem dat katastru nemovitostí prostřednictvím výměnného formátu katastru nemovitostí (déle jen „VFK“) dle § 15 vyhlášky.
v příloze Výše úplaty za poskytnutí údajů z katastru formou DP je stanovena v přílohách č. 4 a 5 vyhlášky a výše úplaty za data poskytnutá prostřednictvím VFK je stanovena v příloze č. 6 vyhlášky. Viz
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2013-358.
Ad 2.
DP: Data jsou poskytována ve formátech:
- výpisy z katastru nemovitostí podle listů vlastnictví (LV) – dle počtu LV v okrese Brno-město (191 925) je celková cena 19 192 500 Kč;
- informace o nemovitostech (parcelách, budovách, jednotkách a právech stavby) – dle počtu nemovitostí v okrese Brno-město (464 779) je celková cena 4 647 790 Kč.
VFK: Jedná se obecný textový formát, jehož struktura je popsána v
dokumentaci k VFK. Cena dat je stanovena na základě počtu měrných jednotek (dále jen „MJ“), který je dán jako součet počtu parcel a listů vlastnictví. Počet MJ v datech z okresu Brno-město je
443 772. Data mohou být dle vyhlášky poskytnuta ve dvou variantách:
- s jinými právními vztahy (dále jen „JPV“) – celková cena za prvotní odběr je 479 018 Kč,
- bez JPV – celková cena za prvotní odběr je 166 132 Kč.
Ad 3.
Postupy získávání dat katastru nemovitostí:
DP:
- podání žádosti na ČÚZK – viz https://zadosti.cuzk.gov.cz/zadostdp,
- ČÚZK zašle žadateli přihlašovací jméno a uživatel si při prvním přihlášení nastaví své heslo,
- zadání požadavku pro vytvoření sestav dle vybraných nemovitostí nebo dle vybraných LV ve vybraném formátu,
- stažení výstupů,
- vystavení faktury,
- zaplacení výstupů.
DP pro neregistrované uživatele:
- otevření webové aplikace – viz https://dpn.cuzk.gov.cz/,
- zadání požadavku pro vytvoření sestav dle vybraných nemovitostí nebo dle vybraných LV ve formátu PDF,
- on-line platba za výstupy prostřednictvím platebního portálu ČÚZK,
- stažení výstupů.
VFK:
- podání žádosti s definovaným rozsahem požadovaných dat na ČÚZK,
- platba za data na základě faktury,
- stažení dat z uložiště ČÚZK,
- případné bezplatné stažení osobních údajů u vybraných oprávněných subjektů pomocí webové služby CtiOS.
Ad 4.
Aktualizace čerpaných dat katastru nemovitostí
a)
DP: Data je možné aktualizovat v libovolném intervalu, jelikož služba umožňuje zadání libovolného časového okamžiku, ke kterému mají být data aktuální. Cena za aktualizaci dat je shodná s cenou za první pořízení dat.
b)
VFK (např. varianta s JPV): Aktualizace dat je možná na základě žádosti podané na ČÚZK. V požadovaném rozsahu (okres Brno-město) je možné data aktualizovat cca jednou měsíčně. Cena za aktualizaci dat je popsána v
příloze č. 6 písm. g) vyhlášky. Cena za první aktualizaci ve shodném rozsahu a obsahu dat ve stejném kalendářním roce, kdy byl proveden první odběr, činí
14 370,54 Kč (3 % základní úplaty). Cena za první odběr aktualizovaných dat v následujícím kalendářním roce činí
95 803,60 Kč (20 % základní úplaty), další následná aktualizace je opět za 3 % základní úplaty. Pro zachování nároku na aktualizaci nesmí být aktualizace přerušena na více než jeden kalendářní rok.
Požadovaná informace:
1. Jaké jsou konkrétní limity na přístup k datům v katastru nemovitostí prostřednictvím dálkového přístupu? Zajímá mě zejména maximální povolený počet dotazů na uživatele a limity týkající se objemu stažených dat v rámci jedné relace nebo určitého časového období (např. hodina, den,…).
2. V jakých intervalech systém katastru nemovitostí ověřuje, zda je uživatel člověk, a co tento proces ověřování zahrnuje?
Poskytnutá informace:
Ad 1. Podle § 55 odst. 3 katastrálního zákona platí, že „K údajům katastru vedeným v elektronické podobě může každý získat dálkový přístup pomocí počítačové sítě za úplatu a za podmínek stanovených prováděcím právním předpisem.“ Tímto prováděcím právním předpisem je vyhláška č. 358/2013 Sb., o poskytování údajů z katastru nemovitostí (dále jen „vyhláška“), která stanoví právní rámec pro poskytování údajů katastru dálkovým přístupem prostřednictvím následujících aplikací: Dálkový přístup, Webové služby dálkového přístupu, Dálkový přístup pro neregistrované a Bezúplatné webové služby dálkového přístupu. Přístupové limity k datům katastru se u jednotlivých aplikací dálkového přístupu liší:
a) Aplikace Dálkový přístup, Dálkový přístup pro neregistrované a Webové služby dálkového přístupu (§ 11 vyhlášky) nemají nastaveny žádné fixní limity omezující práci uživatelů, a to ani na počet dotazů ani na objem stažených výstupů. Podle § 12 odst. 1 vyhlášky však platí, že „Pokud uživatel dálkového přístupu přetěžuje technologickou infrastrukturu Úřadu, dálkový přístup neodborně využívá nebo zneužívá k neoprávněnému vytěžování údajů z katastru, nedodržuje podmínky stanovené pro šíření údajů katastru získaných webovou službou dálkového přístupu anebo neplní-li své povinnosti v oblasti úhrad za poskytované údaje z katastru dálkovým přístupem, je Úřad oprávněn mu zabránit v dálkovém přístupu k údajům katastru technickými prostředky.“. (podtrženo ČÚZK)
b) Aplikace Bezúplatné webové služby dálkového přístupu (§ 14a vyhlášky) má nastaveny limity ve formě maximálního počtu volání, které může uživatel v rámci časového úseku uskutečnit. Pro fyzické osoby autentizované pomocí NIA je limit 500 volání/den a pro právnické osoby autentizované prostřednictvím jejich účtu k Dálkovému přístupu je limit 1000 volání/den.
Ad 2. Výše uvedené aplikace umožňující dálkový přístup k datům katastru nemovitostí podle § 11 a § 14a vyhlášky nijak neověřují, zda je uživatel člověk, s výjimkou aplikace Dálkový přístup pro neregistrované, která toto ověření provádí v okamžiku výpočtu ceny za objednané datové sestavy.
Požadovaná informace:
Kolik hektarů zemědělské a nezemědělské půdy se nachází v jednotlivých obcích ČR.
(obce optimálně seřazené podle počtu obyvatel).
Poskytnutá informace:
Požadované informace se nacházejí v přiložené excelové tabulce. Tabulka obsahuje aktuální data o zemědělské a nezemědělské půdě (v ha) z databáze Informačního systému katastru nemovitostí (stav k 26. 9. 2024) a dále počty obyvatel jednotlivých obcí ČR, které ČÚZK získal z otevřených dat Českého statistického úřadu (stav k 1. 1. 2024). Obce jsou v tabulce seřazeny podle počtu obyvatel.
Počet hektarů zemědělské a nezemědělské půdy v jednotlivých obcích ČR
Požadovaná informace:
1) Na základe akého procesu dochádza k prepisu vlastníckeho práva nedostatočne identifikovaných vlastníkov na štát (t. j. vkladové konanie alebo prípadne iným postupom)?
2) Na základe akého právneho titulu dochádza k tomuto prechodu? T. j. aký právny titul nadobudnutia pozemku štátom v tomto prípade katastrálne úrady zapisujú do listu vlastníctva (pr. namiesto zápisu kúpna zmluva zo dňa … sa aký tvar uvádza v evidencii na liste vlastníctva)?
3) V akom približnom stave sa nachádza prepis tohoto vlastníctva na štát?
4) Na základe akého podania katastrálne úrady vykonávajú tento zápis v prospech štátu (pr. návrh na zápis zo strany UZSVM, katastrálne úrady ex offo, a pod.)?
Poskytnutá informace:
ad 1) Zápis vlastnického práva státu k nemovitostem dosud evidovaným ve prospěch neznámých nebo nedostatečně identifikovaných vlastníků, ke kterému došlo po 1. lednu 2024, se zapisuje vkladem.
ad 2) Vkladovou listinou je podle § 67 odst. 7 vyhlášky č. 357/2013 Sb., o katastru nemovitostí (katastrální vyhláška), prohlášení Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) o vzniku práva, pokud obsahuje náležitosti podle § 66 odst. 4 písm. a) a c) až f), známé údaje o osobě, v jejíž prospěch je vlastnické právo v katastru dosud zapsáno, a prohlášení o tom, že postupem podle § 65 katastrálního zákona se nepodařilo vlastníka nemovitosti zjistit a že marně uplynula lhůta, po jejímž uplynutí se podle jiného právního předpisu má za to, že nemovitost je opuštěná. Prohlášení o vzniku práva současně obsahuje prohlášení o příslušnosti hospodařit pro ÚZSVM. Listina se zapisuje jako prohlášení o nabytí vlastnického práva státu k nemovitosti podle § 65 odst. 9 katastrálního zákona a prohlášení o příslušnosti hospodařit s majetkem státu.
ad 3) K 1. 1. 2024 bylo v katastru nemovitostí evidováno cca 130 tisíc nemovitostí ve prospěch neznámých či nedostatečně identifikovaných vlastníků. K dnešnímu dni je na stát přepsáno cca 115 tis. nemovitostí, tj. cca 88,5 %
ad 4) Návrhy na vklad vlastnického práva státu podává ÚZSVM. Nedostatečně identifikovaným vlastníkům se ve vkladovém řízení doručuje prostřednictvím opatrovníka a současně veřejnou vyhláškou.
Požadovaná informace:
V kolika případech došlo v uplynulých 3 letech (2021, 2022 a 2023) u všech katastrálních úřadů k zamítnutí návrhu na povolení vkladu práva. Specifikace dle jednotlivých let a katastrálních úřadů.
Poskytnutá informace:
Katastrální úřad pro |
2021 |
2022 |
2023 |
Celkem |
hl. město Prahu |
846 |
853 |
702 |
2 401 |
Jihočeský kraj |
298 |
231 |
226 |
755 |
Jihomoravský kraj |
845 |
845 |
761 |
2 451 |
Karlovarský kraj |
278 |
254 |
199 |
731 |
Královéhradecký kraj |
422 |
383 |
299 |
1 104 |
Liberecký kraj |
329 |
262 |
184 |
775 |
Moravskoslezský kraj |
639 |
566 |
482 |
1 687 |
Olomoucký kraj |
366 |
438 |
343 |
1 147 |
Pardubický kraj |
339 |
368 |
167 |
874 |
Plzeňský kraj |
365 |
367 |
328 |
1 060 |
Středočeský kraj |
1 419 |
1 445 |
1 311 |
4 175 |
Ústecký kraj |
396 |
361 |
341 |
1 098 |
Vysočinu |
321 |
287 |
303 |
911 |
Zlínský kraj |
234 |
229 |
203 |
666 |
Celkový součet |
7 097 |
6 889 |
5 849 |
19 835 |
Požadovaná informace:
Kdy došlo ke zprovoznění veřejného bezplatného online nahlížení do katastru nemovitostí,
kdy došlo ke zprovoznění veřejného bezplatného nahlížení do ortofoto mapy.
Poskytnutá informace:
Část bezplatné aplikace Nahlížení do katastru nemovitostí na
www.cuzk.cz, obsahující soubor popisných informací a informace o vkladových a záznamových řízeních vedených katastrálními úřady, byla zprovozněna v I. čtvrtletí roku 2004, soubor geodetických informací (katastrální mapa) a ortofoto (georeferencované ortofotografické zobrazení zemského povrchu) jsou v této aplikaci pro veřejnost dostupné od II. čtvrtletí 2008.
Požadovaná informace:
1) Jakým způsobem je kontrolováno dodržování etického kodexu a jak často?
2) Bylo ode dne 1. 1. 2018 zjištěno jakékoli porušení etického kodexu? Případně kolikrát.
3) Byl ode dne 1. 1. 2018 jakýkoli zaměstnanec sankcionován za porušení etického kodexu? Případně jaká byla sankce?
Poskytnutá informace:
Etický předpis je vnitřním předpisem a jeho dodržování je vyhodnocováno při pravidelném hodnocení zaměstnanců, zpravidla jedenkrát za 2 roky. Tento úkol je uložen v Aktualizovaném Resortním interním protikorupčním programu Českého úřadu zeměměřického a katastrálního všem vedoucím zaměstnancům. V souladu s ust. § 302 písm. f) zákoníku práce a § 78 písm. c) zákona o státní službě jsou vedoucí zaměstnanci povinni zabezpečovat dodržování právních a vnitřních předpisů, tzn. kontrola dodržování etického kodexu je součástí řídící činnosti.
Na Českém úřadu zeměměřickém a katastrálním nebylo od 1. 1. 2018 zjištěno žádné porušení etického kodexu. Z toho vyplývá záporná odpověď i na otázku ad 3).
Požadovaná informace:
Dotaz, ke kolika odstranění staveb došlo v České republice, tedy kolik staveb bylo fakticky odstraněno, a to dle zákona č. 183/2006 Sb., zákon o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), a to především dle postupu § 128 a násl., tohoto zákona, a to v období roků 2015 až 2023.
Poskytnutá informace:
Požadované informace Vám poskytujeme v následující tabulce, a to po jednotlivých rocích v rámci let 2015-2023:
Rok |
Počet odstraněných staveb s č. p. |
Počet odstraněných staveb s č. ev. |
Počet odstraněných staveb bez
č. p./č. ev. |
Počet odstraněných staveb celkem |
2015 |
8 556 |
11 946 |
10 013 |
30 515 |
2016 |
10 496 |
13 672 |
25 943 |
50 111 |
2017 |
7 581 |
11 758 |
14 326 |
33 665 |
2018 |
7 020 |
7 776 |
14 831 |
29 627 |
2019 |
7 356 |
5 317 |
13 991 |
26 664 |
2020 |
5 157 |
4 403 |
9 478 |
19 038 |
2021 |
4 236 |
2 133 |
8 957 |
15 326 |
2022 |
4 031 |
5 352 |
12 175 |
21 558 |
2023 |
3 276 |
1 671 |
24 621 |
29 568 |
CELKEM |
57 709 |
64 028 |
134 335 |
256 072 |
Doprovodná informace:
Tabulka obsahuje počty stavebních objektů, které byly ze základního registru územní identifikace, adres a nemovitostí (dále jen „RÚIAN“) odstraněny v jednotlivých letech editory z obcí a ze stavebních úřadů.
Odstranění stavebních objektů z RÚIAN může být provedeno jak na základě podkladu, který se opírá o ustanovení § 128 zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), tak jako důsledek vyjádření oprávněné pochybnosti o správnosti referenčního údaje (reklamace) s odkazem na ustanovení § 4 odst. 4 zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech, nebo na podkladě kontrolní činnosti obcí, stavebních úřadů, krajů nebo ČÚZK.
Nad rámec žádosti Vám poskytujeme informace o počtu odstraněných staveb s č. p., staveb s č. ev. a staveb bez č. p./č. ev. z celkového počtu odstraněných stavebních objektů.
Požadovaná informace:
Seznam všech nabízených volných pracovních míst v rámci povinné osoby od 1. 11. 2013 do 16. 12. 2021, u kterých bylo podmínkou, aby měl uchazeč ukončené vysokoškolské vzdělání (Ing.) ekonomického směru, a to včetně uvedení a místa výkonu práce a nabízené základní odměny (např. uvedení platové třídy, základního platu v Kč apod.) u každého takového pracovního místa. Žadatel uvítá jakékoliv další podrobnosti k výše specifikovaným pracovním místům.
Poskytnutá informace:
Žádná pracovní místa na ČÚZK nemají stanovenu podmínku ukončeného vysokoškolského vzdělání (Ing.) ekonomického směru. Do výběrových řízení na pracovní místa se tedy od 1. 1. 2013 – 16. 12. 2021 (ale toto platí i dosud) mohli hlásit i uchazeči, kteří neměli dosažené vzdělání magisterského stupně (Ing., Mgr.). V případě výběru takového uchazeče pouze muselo dojít ke krácení započitatelné praxe vybraného uchazeče (viz aktuálně § 4 odst. 7 nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě). Podmínka vzdělání ekonomického směru také nebyla stanovena.
V souvislosti s nabytím účinnosti zákona č. 234/2014 Sb., o státní službě, byla od 1. 7. 2015 stanovena první systemizace, kterou byla na ČÚZK vytvořena tzv. služební místa. Zákon o státní službě stanovil požadavek ukončeného vysokoškolského vzdělání v magisterském studijním programu (Ing., Mgr.) u služebních míst od 12. platové třídy výše, resp. s účinností od 1. 1. 2019 u služebních míst od 13. platové třídy výše. Zároveň v souladu s § 25 odst. 5 písm. a) zákona o státní službě je možné služebním předpisem u služebních míst stanovit požadavek odborného zaměření vzdělání (tedy např. odborného zaměření vzdělání na ekonomiku).
V období od 1. 7. 2015 do 16. 12. 2021 byla na ČÚZK nabízena následující volná služební místa s podmínkou ukončeného vysokoškolského vzdělání (Ing.) ekonomického směru:
Požadovaná informace:
1) celkový počet odmítnutých žádostí (dle § 15 InfZ) v období od 1. 1. 2023 do 31. 5. 2024,
2) z toho počet žádostí odmítnutých na základě § 11a InfZ - zneužití práva (pozn.: tento paragraf je zakotven v InfZ od novely č. 241/2022 Sb., s účinností od 1. 1. 2023),
3) bylo-li rozhodnuto dle bodu 2), prosím o zaslání anonymizovaných rozhodnutí.
Poskytnutá informace:
Ad 1) Celkový počet žádostí o informace podle InfZ, o kterých bylo – byť i jen zčásti – rozhodnuto podle § 15 InfZ, byl v požadovaném období 16.
Ad 2) Žádná z těchto žádostí o informace pode InfZ nebyla odmítnuta – byť i jen zčásti – z důvodu uvedeného v § 11a odst. 1 písm. a) a/nebo b) InfZ.
Požadovaná informace:
- Zda je společnost Guarantee4you s. r. o., IČ 092 03 541, www.dataprodej.cz, oficiálním šiřitelem dat Katastru nemovitostí dle vyhlášky č. 358/2013 Sb. Pokud ano, tak od jakého data.
- Zda byly společnosti Guarantee4you s. r. o., IČ 092 03 541, šířeny data Katastru nemovitostí v letech 2022, 2023 a 2024 a v jakém objemu měrných jednotek (MJ).
- Zda společnost Guarantee4you s. r. o., IČ 092 03 541 nakupovala přímo z ČÚZK v letech 2022, 2023 a 2024 informace o nemovitostech a jejich vlastnících a pokud ano, tak v jakém objemu měrných jednotek (MJ).
Poskytnutá informace:
Ad 1) Společnost Guarantee4you s. r. o. není šiřitelem údajů katastru ve smyslu vyhlášky č. 358/2013 Sb., v platném znění.
Ad 2) Společnost Guarantee4you s. r. o. nebyla v letech 2022, 2023 a 2024 označena jako uživatel údajů v žádné žádosti o udělení souhlasu s šířením údajů, na základě které byl ze strany ČÚZK žadateli/šiřiteli udělen souhlas s šířením údajů.
Ad 3) Společnost Guarantee4you s. r. o. v letech 2022, 2023 a 2024 nenakupovala od ČÚZK data v elektronické podobě podle § 15 vyhlášky č. 358/2013 Sb., v platném znění, a neměla/nemá zřízen zákaznický účet pro dálkový přístup k údajům katastru nemovitostí ani zákaznický účet pro webové služby dálkového přístupu k údajům katastru nemovitostí.
Požadovaná informace:
- Zda je společnost BREAK BALL s.r.o., IČ 277 84 207, oficiálním šiřitelem dat Katastru nemovitostí dle vyhlášky č. 358/2013 Sb. Pokud ano, tak od jakého data.
- Zda byly společnosti BREAK BALL s.r.o., IČ 277 84 207, šířeny data Katastru nemovitostí v letech 2022, 2023 a 2024 a v jakém objemu měrných jednotek (MJ).
- Zda společnost BREAK BALL s.r.o., IČ 277 84 207 nakupovala přímo z ČÚZK v letech 2022, 2023 a 2024 informace o nemovitostech a jejich vlastnících a pokud ano, tak v jakém objemu měrných jednotek (MJ).
Poskytnutá informace:
Ad 1) Společnost BREAK BALL s.r.o. není šiřitelem údajů katastru ve smyslu vyhlášky č. 358/2013 Sb., v platném znění.
Ad 2) Společnost BREAK BALL s.r.o. nebyla v letech 2022, 2023 a 2024 označena jako uživatel údajů v žádné žádosti o udělení souhlasu s šířením údajů, na základě které byl ze strany ČÚZK žadateli/šiřiteli udělen souhlas s šířením údajů.
Ad 3) Společnost BREAK BALL s.r.o. v letech 2022, 2023 a 2024 nenakupovala od ČÚZK data v elektronické podobě podle § 15 vyhlášky č. 358/2013 Sb., v platném znění, a neměla/nemá zřízen zákaznický účet pro dálkový přístup k údajům katastru nemovitostí ani zákaznický účet pro webové služby dálkového přístupu k údajům katastru nemovitostí.
Požadovaná informace:
- Zda je společnost REGESTA DATA s.r.o., IČ 116 43 200, oficiálním šiřitelem dat Katastru nemovitostí dle vyhlášky č. 358/2013 Sb. Pokud ano, tak od jakého data.
- Zda byly společnosti REGESTA DATA s.r.o., IČ 116 43 200, šířeny data Katastru nemovitostí v letech 2022, 2023 a 2024 a v jakém objemu měrných jednotek (MJ).
- Zda společnost REGESTA DATA s.r.o., IČ 116 43 200 nakupovala přímo z ČÚZK v letech 2022, 2023 a 2024 informace o nemovitostech a jejich vlastnících a pokud ano, tak v jakém objemu měrných jednotek (MJ).
Poskytnutá informace:
Ad 1) Společnost REGESTA DATA s.r.o. není šiřitelem údajů katastru ve smyslu vyhlášky č. 358/2013 Sb., v platném znění.
Ad 2) Společnost REGESTA DATA s.r.o. nebyla v letech 2022, 2023 a 2024 označena jako uživatel údajů v žádné žádosti o udělení souhlasu s šířením údajů, na základě které byl ze strany ČÚZK žadateli/šiřiteli udělen souhlas s šířením údajů.
Ad 3) Společnost REGESTA DATA s.r.o. v letech 2022, 2023 a 2024 nenakupovala od ČÚZK data v elektronické podobě podle § 15 vyhlášky č. 358/2013 Sb., v platném znění, má však zřízen zákaznický účet pro webové služby dálkového přístupu k údajům katastru nemovitostí. Prostřednictvím tohoto účtu čerpala společnost REGESTA DATA s.r.o. 70 MJ v roce 2022, 204 MJ v roce 2023 a 85 MJ v roce 2024.
Požadovaná informace:
- Zda byly společnosti MI Estate s.r.o., IČ 08294208, šířeny data Katastru nemovitostí v letech 2022, 2023 a 2024 a v jakém objemu měrných jednotek (MJ).
- Zda společnost MI Estate s.r.o., IČ 08294208 nakupovala přímo z ČÚZK v letech 2022, 2023 a 2024 informace o nemovitostech a jejich vlastnících a pokud ano, tak v jakém objemu měrných jednotek (MJ).
Poskytnutá informace:
Ad 1) Společnost MI Estate s.r.o. nebyla v letech 2022, 2023 a 2024 označena jako uživatel údajů v žádné žádosti o udělení souhlasu s šířením údajů, na základě které byl ze strany ČÚZK žadateli/šiřiteli udělen souhlas s šířením údajů.
Ad 2) Společnost MI Estate s.r.o. v letech 2022, 2023 a 2024 nenakupovala od ČÚZK data v elektronické podobě podle § 15 vyhlášky č. 358/2013 Sb., v platném znění, má však zřízen zákaznický účet pro dálkový přístup k údajům katastru nemovitostí a zákaznický účet pro webové služby dálkového přístupu k údajům katastru nemovitostí. Prostřednictvím účtu pro dálkový přístup čerpala společnost MI Estate s.r.o. 10260 MJ v roce 2022, 10158 MJ v roce 2023 a 11089 MJ v roce 2024. Prostřednictvím účtu pro webové služby dálkového přístupu čerpala společnost MI Estate s.r.o. 795 MJ v roce 2023 a 778 MJ v roce 2024
Požadovaná informace:
- Zda je společnost VIAGEM a.s., IČ 048 17 320, oficiálním šiřitelem dat Katastru nemovitostí dle vyhlášky č. 358/2013 Sb. Pokud ano, tak od jakého data.
- Zda byly společnosti VIAGEM a.s., IČ 048 17 320, šířeny data Katastru nemovitostí v letech 2022, 2023 a 2024 a v jakém objemu měrných jednotek (MJ).
- Zda společnost VIAGEM a.s., IČ 048 17 320 nakupovala přímo z ČÚZK v letech 2022, 2023 a 2024 informace o nemovitostech a jejich vlastnících a pokud ano, tak v jakém objemu měrných jednotek (MJ).
Poskytnutá informace:
Ad 1) Společnost VIAGEM a.s. není šiřitelem údajů katastru ve smyslu vyhlášky č. 358/2013 Sb., v platném znění.
Ad 2) Společnost VIAGEM a.s. nebyla v letech 2022, 2023 a 2024 označena jako uživatel údajů v žádné žádosti o udělení souhlasu s šířením údajů, na základě které byl ze strany ČÚZK žadateli/šiřiteli udělen souhlas s šířením údajů.
Ad 3) Společnost VIAGEM a.s. v letech 2022, 2023 a 2024 nenakupovala od ČÚZK data v elektronické podobě podle § 15 vyhlášky č. 358/2013 Sb., v platném znění, má však zřízen zákaznický účet pro dálkový přístup k údajům katastru nemovitostí a zákaznický účet pro webové služby dálkového přístupu k údajům katastru nemovitostí. Prostřednictvím účtu pro dálkový přístup čerpala společnost VIAGEM a.s. 14147 MJ v roce 2022, 9996 MJ v roce 2023 a 4643 MJ vroce 2024. Prostřednictvím účtu pro webové služby dálkového přístupu čerpala společnost VIAGEM a.s. 541 MJ v roce 2023 a 18176 MJ v roce 2024.
Požadovaná informace:
Které konkrétní technologie a technologické postupy jsou ČÚZK využívány při generování PDF dokumentů v rámci WSDP služeb? Jako konkrétní příklad PDF dokumentu, jehož technologický proces vzniku žadatele zajímá, byl uveden Přehled vlastnictví s nemovitostmi.
Poskytnutá informace:
Informační systém katastru nemovitostí (dále jen „ISKN“) je systém s třívrstvou architekturou založenou a provozovanou na platformě Oracle Forms/Reports a databázi Oracle. V aplikaci WSDP (webové služby dálkového přístupu) jsou PDF výstupy vytvářeny prostřednictvím technologie Oracle Reports. PDF výstupy vznikají na základě sledu SQL dotazů do databázových struktur ISKN a sestavení výsledků těchto dotazů do výsledného reportu.
Požadovaná informace:
Proč je cena za pořízení výpisu z katastru nemovitostí odlišná při vyhotovení na katastrálním pracovišti a prostřednictvím webového portálu cuzk.cz?
Proč je cena za pořízení výpisu z katastru nemovitostí vyšší při vyhotovení prostřednictvím webové aplikace dálkového přístupu cuzk.cz, než při vyhotovení na katastrálním pracovišti?
Poskytnutá informace:
Popsaný rozdíl je způsoben historicky stanovenými jinými měrnými jednotkami výstupů v listinné podobě a výstupů v elektronické podobě. Katastrální úřady poskytují výpisy z katastru nemovitostí podle položky 119 písm. a) sazebníku v zákoně č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, za správní poplatek 100 Kč za každých i jen započatých 20 měrných jednotek v rámci jednoho katastrálního území, přičemž měrnou jednotkou se pro účely tohoto zákona rozumí parcela, budova včetně rozestavěné, byt a nebytový prostor včetně rozestavěných, jsou-li evidované v katastru nemovitostí.
Výpis z katastru nemovitostí poskytnutý v elektronické podobě je zpoplatněn podle položky 4001 v příloze č. 1 vyhlášky č. 358/2013 Sb., o poskytování údajů z katastru nemovitostí. Úplata je stanovena za každý i započatý formát A4 výstupní sestavy částkou 50 Kč, maximální výše úplaty činí 1000 Kč.
Český úřad zeměměřický a katastrální si je vědom uvedené disproporce a proto připravil novelu vyhlášky o poskytování údajů z katastru nemovitostí, která nabude účinnosti dnem 1. července 2024. Měrnou jednotkou za výpis z katastru nemovitostí poskytnutý dálkovým přístupem bude výstup a úplata za něj 100 Kč.
Požadovaná informace:
Počet vkladových řízení zahájených v roce 2013 na všech katastrálních úřadech na podkladě převodní listiny (tj. kupní, darovací či směnná smlouva).
Poskytnutá informace:
V roce 2013 bylo na katastrálních úřadech zahájeno 361 016 vkladových řízení na podkladě převodních listin (dle výběru žadatelky kódy listin 130 smlouva darovací, 131 smlouva kupní a 159 smlouva směnná).
Požadovaná informace:
i) zda byla kdykoli v minulosti uzavřena jakákoliv smlouva mezi ČÚZK a ADOL Monitor s.r.o., IČ: 022 14 377 (dále také jen „ADOL“),
ii) zda ADOL kdykoli v minulosti podal žádost o udělení souhlasu k šíření údajů katastru nemovitostí, ať již za úplatu či bezúplatně,
iii) zda ČÚZK kdykoli v minulosti udělil ADOL souhlas k šíření údajů z katastru nemovitostí.
Poskytnutá informace:
Ad i) ČÚZK uzavřel se společností ADOL Monitor s.r.o.
- smlouvu na základě žádosti této společnosti ze dne 24. 4. 2017 o založení zákaznického účtu pro webové služby dálkového přístupu k údajům katastru nemovitostí,
- smlouvu na základě žádosti této společnosti ze dne 29. 12. 2015 o založení zákaznického účtu pro dálkový přístup k údajům katastru nemovitostí,
- smlouvu na základě (aktualizované) žádosti této společnosti ze dne 12. 5. 2021 o založení zákaznického účtu pro dálkový přístup k údajům katastru nemovitostí.
Ad ii) + ad iii) Společnost ADOL Monitor s.r.o. v minulosti podala několik žádostí o udělení souhlasu s šířením údajů katastru nemovitostí a ČÚZK k tomu společnosti ADOL Monitor s.r.o. udělil opakovaně souhlas.
Doprovodná informace: Seznam osob, kterým byl udělen souhlas s šířením údajů katastru, je dostupný na stránkách ČÚZK:
ČÚZK - Šíření údajů katastru (cuzk.cz).
Požadovaná informace:
Jak lze provést změnu údaje o účelovém územním prvku „chráněné ložiskové území“ v RÚIAN
Poskytnutá informace:
Jak lze provést změnu údaje o účelovém úzChráněná ložisková území jsou v registru územní identifikace, adres a nemovitostí vedena jako účelové územní prvky na základě novely horního zákona, která byla provedena zákonem č. 88/2021 Sb. Editorem těchto údajů je Ministerstvo životního prostředí (§ 29 odst. 1 horního zákona).
Z uvedeného vyplývá, že změnu údaje nemůže provést ČÚZK, ale je nutno se obrátit na Ministerstvo životního prostředí, kontakty zde
Úvodní stránka - Ministerstvo životního prostředí (mzp.cz), další informace zde
https://www.mzp.cz/cz/chranena_loziskova_uzemi.
Požadovaná informace:
Použití a význam položky OPSUB_ID výměnného formátu katastru nemovitostí a její využití při komunikaci s IS ČÚZK
Poskytnutá informace:
Atribut OPSUB_ID v podobě pseudoidentifikátoru („52PrHo3Ge6Z4++lOHg7ip ….“) je využíván pouze pro zpracování dat ve výměnném formátu katastru nemovitostí (dále jen „VFK“) a slouží jako vazba mezi jednotlivými bloky dat VFK. Současně ho lze využít k bezplatné deanonymizaci dat a to jako klíč pro volání služby WSDP ctiOS, která uživateli dat VFK vrátí osobní údaje o oprávněném subjektu (jméno, příjmení, adresu a RČ) a současně je vrácen i atribut OPSUB_ID v podobě čísla (711231602). Následně tento číselný identifikátor oprávněného subjektu je možné využít pro volání dalších WSDP služeb jako je např. Přehled vlastnictví nebo Výpis z katastru nemovitostí dle oprávněného subjektu. Tyto výstupy jsou již zpoplatněny dle přílohy č. 4 a 5 vyhlášky č. 358/2013 Sb., o poskytování údajů z katastru nemovitostí.
Atribut OPSUB_ID v podobě pseudoidentifikátoru je tvořen interní logikou při vytváření samotného exportu dat katastru nemovitostí do VFK a slouží pouze uživateli VFK pro jeho zpracování a pro případnou deanonymizaci. V komunikaci s ČÚZK ho uplatnit nelze.
Požadovaná informace:
Zda při nahlížení do katastru nemovitostí existuje možnost získání informací o stavu nemovitostí k určitému datu v minulosti, tedy nikoliv vždy k datu aktuálního vyhledávání.
Poskytnutá informace:
Podmínky poskytování údajů katastru upravuje především vyhláška č. 358/2013 Sb., o poskytování údajů z katastru nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška“). V § 5 odst. 3 vyhlášky se uvádí: „Úřad umožňuje
bezúplatné nahlížení do katastru na vybrané údaje souboru popisných informací a souboru geodetických informací
aplikací dostupnou prostřednictvím internetu“. Tato bezúplatná aplikace
Nahlížení do katastru nemovitostí (dostupná pod tímto odkazem:
https://nahlizenidokn.cuzk.cz/) umožňuje vyhledávat pouze aktuální údaje katastru.
Kromě toho však ČÚZK poskytuje službu
Dálkový přístup k údajům katastru za úplatu (viz § 11 vyhlášky). Výše úplaty za poskytnutí údajů z katastru dálkovým přístupem je stanovena v přílohách č. 4 a 5 vyhlášky. Tato služba umožňuje (pro registrované i neregistrované uživatele) vyhledávání většiny údajů katastru zpětně ke dni 4. 9. 2001, kdy byl uveden do provozu současný
Informační systém katastru nemovitostí (
https://www.cuzk.cz/aplikace-dp).
Požadovaná informace:
Kdy dojde k nápravě v informačním systému KÚ tak, aby bylo možné zřídit „hlídacího psa“ i pro řádně zvolené představitele SVJ, kteří sami nejsou spoluvlastníky?
Poskytnutá informace:
Podle § 55 odst. 6 katastrálního zákona „Na základě údajů katastru se poskytuje služba sledování změn v katastru zajišťující informování vlastníků a jiných oprávněných o postupu zápisů elektronickými prostředky.“.
Podrobnosti poskytování služby sledování změn stanoví vyhláška ČÚZK č. 358/2013 Sb., o poskytování údajů z katastru nemovitostí, v platném znění. V § 19 odst. 3 této vyhlášky se uvádí: „V rámci sledování změn údajů o nemovitostech jsou poskytovány informace týkající se nemovitostí, ke kterým je osoba podle odstavce 1 v katastru zapsána jako
a) vlastník,
b) zástavní nebo podzástavní věřitel,
c) oprávněný z věcného břemene,
d) oprávněný z předkupního práva ujednaného jako věcné právo, nebo
e) oprávněný z práva zpětné koupě, oprávněný z práva lepšího kupce, nájemce nebo pachtýř.“.
ČÚZK zatím nepřipravuje legislativní změnu okruhu osob, které jsou oprávněny si zřídit službu sledování změn v katastru. Nelze však samozřejmě vyloučit, že v budoucnu bude tento okruh osob rozšířen o společenství vlastníků jednotek (nikoli však o členy orgánů SVJ).
Požadovaná informace:
Zda existuje metodický pokyn, nebo mezirezortní dohoda, popřípadě jiný dokument, na jehož základě katastrální úřad umožňoval/umožňuje zápis některých změn druhu pozemku nebo způsobu využití pozemků o výměře nad 300 m2 bez předložení zákonem stanoveného rozhodnutí stavebního úřadu, pouze na základě čestného prohlášení. Pokud ano, prosím o jeho poskytnutí.
Poskytnutá informace:
Úplné znění_Pokyny č. 41
Návod pro správu KN
Návod pro správu KN_v2
Tímto dokumentem je od 10. 2. 2016 (s účinností od 1. 4. 2016) Návod pro správu katastru nemovitostí, sp. zn.: ČÚZK-03030/2016-22. Všechny jeho tři verze upravují tuto právní oblast zejména v čl. 5.2.2.3.2. Před tímto datem byla tato tematika upravena Pokyny č. 41 Českého úřadu zeměměřického a katastrálního ze dne 1. října 2012 č. j. ČÚZK 26730/2012-22 pro zápis změny druhu pozemku a způsobu využití pozemku do katastru nemovitostí, ve znění pozdějších dodatků.
Poslední (třetí) verze Návodu pro správu katastru nemovitostí, sp. zn.: ČÚZK-03030/2016-22 se nachází zde:
ČÚZK - Návody ČÚZK (cuzk.cz).
Požadovaná informace:
Stanoviska a metodiky ČUZK týkající se vkladového řízení za období od 1. 1. 2019 do 31. 1. 2021
Požadovaná informace:
Stanoviska a metodiky ČUZK týkající se vkladového řízení za období od 1. 1. 2016 do 31. 1. 2018
Požadovaná informace:
Počet vydaných prvostupňových správních rozhodnutí, počet proti nim podaných rozkladů, dále počet rozkladů, které byly vyřízeny autoremedurou, počet rozhodnutí, kterými byly rozklady zamítnuty, a počet rozhodnutí, kterými bylo rozkladům vyhověno, a to jednotlivě za roky 2019 až 2023, nejlépe ve formě tabulky.
Požadovaná informace:
1) Kolik žádostí o uplatnění opatření proti nečinnosti podřízeného správního orgánu ve smyslu § 80 odst. 3 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád („správní řád“), jste obdrželi v období od 1. 1. 2023 do 31. 12. 2023?
2) Kolik z těchto žádostí bylo shledáno důvodnými, tedy v kolika z těchto případů jste přistoupili k uplatnění opatření proti nečinnosti?
3) V kolika z těchto případů jste přistoupili k uplatnění opatření proti nečinnosti podle § 80 odst. 4 písm. a) správního řádu, tedy jste přikázali nečinnému správnímu orgánu, aby ve stanovené lhůtě učinil potřebná opatření ke zjednání nápravy nebo vydal rozhodnutí?
4) V kolika z těchto případů jste přistoupili k uplatnění opatření proti nečinnosti podle § 80 odst. 4 písm. b) správního řádu, tedy usnesením jste věc převzali a rozhodli namísto nečinného správního orgánu?
5) V kolika z těchto případů jste přistoupili k uplatnění opatření proti nečinnosti podle § 80 odst. 4 písm. c) správního řádu, tedy jste usnesením pověřili jiný správní orgán ve svém správním obvodu vedením řízení?
6) V kolika z těchto případů jste přistoupili k uplatnění opatření proti nečinnosti podle § 80 odst. 4 písm. d) správního řádu, tedy jste usnesením přiměřeně prodloužili zákonnou lhůtu pro vydání rozhodnutí?
Poskytnutá informace:
Ad 1) ČÚZK obdržel 2 žádosti. Obě byly vyřízeny usnesením, kterým nebylo žádosti účastníka vyhověno.
Ad 2) K uplatnění opatření proti nečinnosti nedošlo v žádném případě, neboť žádosti nebyly shledány důvodnými.
Ad 3) – 6) V žádném případě.
Požadovaná informace:
1) Dotaz, zda je na katastrálních úřadech zaveden systém kontroly zápisu staveb podléhajících evidenci v katastru nemovitostí, ke kterým byl příslušným katastrálním pracovištěm potvrzen geometrický plán.
2) Dotaz, zda je na příslušných katastrálních úřadech zaveden nějaký závazný předpis, který pracovníkům provádějícím kontrolu dokumentů předložených k zápisu nových staveb do evidence katastru nemovitostí ukládá mj. povinnost současně vyhodnocovat přestupkovou činnost spojenou s opožděným podáním zápisu novostavby do katastru nemovitostí.
Poskytnutá informace:
Ad 1) Na katastrálních úřadech není zavedena kontrola, zda stavba, ohledně níž byl katastrálním úřadem potvrzen geometrický plán, je následně evidována v katastru.
Ad 2) Interní předpis, který by při zápisu nové stavby ukládal vyhodnotit, zda byla dodržena lhůta pro ohlášení nové stavby, vydán nebyl.
Požadovaná informace:
Stanoviska a metodiky ČUZK týkající se vkladového řízení za období 1. 1. 2014 - 31. 1. 2015.